Ära lange pettuse ohvriks!
Sellel nädalal hoogustus jõudsalt pakiveoettevõtete nimel petukirjade ja -SMSide saatmine ning juba mitu Smartposti klienti on kahjuks langenud pettuse ohvriks.
Paneme kõigile pakiootajatele südamele: kui saate Smartposti nimel e-maili või sõnumi, mis pole tavapärane, siis pöörduge kahtluse korral Smartposti klienditeeninduse poole. Aga kui olete veendunud, et saite petukirja või -SMSi, siis andke sellest teada cert@cert.ee. Riigi Infosüsteemi Amet (RIA) saab kõige tõhusamalt tegutseda, et pettureid takistada. RIA soovitusel saavad kliendid ennast nutiseadmetes kaitsta, kasutades pettureid blokeerivaid äppe. Rohkem infot siin.
Alati kontrolli, kes on saatja ja kuhu lehele sind suunatakse
SMSide puhul vaata kõigepealt, kes on saatja. Smartposti sõnumite puhul on saatjaks „smartpost“, aga mitte suvaline telefoninumber või e-posti aadress, näiteks 57484901, 56055257 või peipalei2612@icloud.com nagu on juhtunud.
NB! Hiljuti on Eestis esinenud ka juhtumeid, kus saatjaks on olnud pakiautomaadifirma, mitte suvaline number. Õnneks pole seni ühtegi sellist pettust tuvastatud Smartposti nimel.
Väga tähelepanelik tuleb olla veebilehe aadressi osas, kuna petturite lehed on välimuselt äravahetamiseni sarnased Smartposti õige veebilehega. Smartpostil on kasutusel vaid need kaks veebilehte: www.itella.ee ja my.smartpost.ee. Lisaks kasutame SMSides linki link.itella.ee – näiteks tolliteemade ja lunamaksete puhul, mugavama kättesaamise valikul. Smartposti Eesti veebilehed on alati lõpuga .ee. Petturid on sel nädala kasutanud aga näiteks veebilehti aadressidega Itella.paytrustmoney.site ja Itella.paysaveorder.site.
Mõned näited petturite tegutsemisest, mis pärinevad Politsei- ja Piirivalveameti sotsiaalmeeidalehelt:
INFOTEADE 39-aastane mees teatas, et tema okidoki kuulutuse peale kirjutas ostja, kes soovis ostu teha saatmisega Itella pakiautomaati. Pettur saatis talle Itella kinnituslingi, millele mees vajutas, sisestas oma paroolid ning seejärel läks kontolt 777 eurot maha. Täpsem info siin.
ÕNGITSUSLINK: Tallinna elanik müüs Facebook Marketplace`is saapaid. Peagi võttis ühendust ostja, kes soovis kaupa saada Itella pakiautomaati. Ostja saatis lingi, mis suunas veebilehele, kus oli kirjas, et ostja soovib raha üle kanda. Itella veebikeskkond hakkas esitama küsimusi: kas oled nõus ülekannet vastu võtma ja seejärel küsis automaatselt Smart-ID PIN 1 ja hiljem PIN2. Pettusega tekitatud kahju on 350 eurot. Täpsem info siin.
ÕNGITSUSLINK: Tallinna Lasnamäe elanik müüs Facebookis mööblit. Talle saadeti võltsitud Itella veebilehe link, kuhu ta sisestas PIN1 ja PIN2 koodid. Pettusega tekitatud kahju on 250 eurot. Täpsem info siin.
Näide 1. Messengeri vestlus pettur „Kristeliga“:
Näide 2. Petturite loodud veebilehed:
Näide 3. Petturite saadetud SMSid:
Näide 4. Telefonikõne:
07.06.2024: eesti keelne kõne telefoninumbrilt 55936238. Helistaja esitles end Smartposti töötajana ja palus PIN1, kuna konto olevat blokeeritud.
Näide 5. Petturi e-kiri:
NB! Õige Smartposti SMSi puhul on saatjaks alati „smartpost“:
Lisainfot petukirjade kohta leiad siit.
Veel uudiseid
-
Kes ostab jõulukingid varakult ja kes viimasel hetkel?
Smartposti poolt läbi viidud uuring heidab pilgu Eesti elanike ostuharjumustele…
Loe edasi -
Sulgesime Kuressaare Wow Keskuse pakiautomaadi
Seoses Kuressaare Wow Keskuse sulgemisega olime kahjuks sunnitud sulgema ka…
Loe edasi -
Aastalõpu teenindusajad
Palun planeerige oma aastalõpu saadetised aegsalt, kuna jõulude ja aastavahetuse…
Loe edasi -
Smartposti Baltikumi suurimas sorteerimiskeskuses peeti sarikapidu
Tähistasime 1. novembril Rae vallas uue sorteerimiskeskuse sarikapidu – tähtsat…
Loe edasi