Aasta lõpuks on meil Lätis ja Leedus arvestatav võrgustik välja ehitatud

16.03.2021

Kaubandus.ee intervjuu Itella Estonia tegevjuhi Meelike Paalbergiga

Kuidas Smartpostil läheb? Millised on suurimad väljakutsed?

Smartpostil läheb kenasti, kaubamahud on võrreldes eelmise aasta sama ajaga jätkuvalt suurenenud. Eestlaste pakiautomaatide kasutamine on alates Covid-19 leviku algusest kasvanud kooskõlas mahtude kasvuga ning tundub, et eestlased on e-ostlemise jäädavalt omaks võtnud. Suurenenud kaubamahud on praeguses olukorras luksuslik probleem, tööd on palju ja oleme selle üle uhked. Igakuised mahud on eelarvet ületavad, me ei ole päris eelmise aasta viimaste nädalate tasemeni jõudnud, aga kasvav trend on täheldatav.

Väljakutsed on sarnased teiste operaatoritega, põhiliseks probleemiks on kõige “kuumemates” asukohtades paiknevatest paikautomaatides kaupade kiire läbilaskevõime parandamine.

Kuidas seda korraldada?

Head retsepti selle kohta ei ole. Vajaduse põhiselt innustame inimesi kiiremini pakile järele minema, rõhutame inimeste vastutustunnet, sest kindlasti ootavad ka meie sõbrad ja tuttavad pakki sama palju kui me ise. Seni on see kenasti toiminud, eestlaste empaatiavõime on meid korduvalt positiivselt üllatanud.

Eelmisel aastal oli juttu Cleveroni pakiautomaatide laiendamisest igasse väiksemasse piirkonda. Kuidas on plaanis Smartpostil laieneda?

Meil on plaanis sel aastal võrgustikku nii laiendada kui ka parandada selle tihedust. Panustame kõige “kuumemates” asukohtades, näiteks Harjumaal, Lõuna-Eestis, Ida-Virumaal paiknevate paikautomaatide laienemisele. Pinnaprobleem seab tihti viimasele piirid. Kuna meie jaoks on äärmiselt oluline, et kõik kliendid saaksid tellida kõiki tooteid turvaliselt ning tooted mitte kuidagi ei kahjustuks, siis sel põhjusel oleme paigaldanud Smartposti pakiautomaadid just siseruumidesse. Kuna paljudes väiksemates linnades ja asulates puuduvad aga siseruumides sobilikud pinnad, siis töötasime välja ainulaadsed pakimajakesed, mida on võimalik paigaldada pea igale poole, kus on piisavalt nõudlust pakiautomaadi järele, kuid puudub sobilik siseruum. Lisaks jätkame ka uute valgete pakiautomaatide paigaldamisega üle Eesti. Plaan on pea 50% osas võrgustikku laiendada.

Millal võiksid pakiautomaadid saada valmis ristkasutuseks?

Olen väga suur ristkasutuse ehk avatud pakiautomaatide võrgustiku pooldaja. Peaksime vastutustundlike ettevõtjatena vaatama laiemat pilti, kui seda on majandustulemused. Keskkonna vaatenurgast lähtumine annaks parema võimaluse ökoloogilise jalajälje vähendamiseks ja võimaldaks kõikidel turuosalistel oma võrgustikku optimeerida. Korporatiivettevõtete jaoks on oluline turuosa ja kliendikäibe säilitamine ning võrgustiku kontroll. Ettevõtte omaniku vaates ongi see kahtlemata tähtis. Loodan, et see päev, mil ristkasutus hakkab toimima, on siiski lähemal kui kaugemal.

Laiendasite teenust ka Läti ja Leedu suunal, kui palju astute sellega Omnivale kannale? Kui suurt kasvupotentsiaali seal näete?

Lätis ja Leedus oleme hetkel väikesed, aga aasta lõpuks on meil seal arvestatav võrgustik välja ehitatud. Kuna pakivahetus Eesti ja Soome vahel on end hästi tõestanud, siis oleme veendunud, et pakimaht kasvab ka Lätis ja Leedus ning seda saadab edu. Ma arvan, et sel aastal me veel Omniva kannale ei astu, aga väga loodan, et ülejärgmisel aastal oleme nii Omniva kui DPD kõrval arvestatav turuosaline neis riikides.

Kui palju välisriikidest tulnud pakke liigub läbi teie? Kui palju see on kasvanud? Kuidas koroonapandeemia on seda mõjutanud?

Välismaalt saabuvate pakkide maht kasvas eelmisel aastal hüppeliselt ja kindlasti andis koroonaviiruse puhang sellele suure tõuke. Kasv on võrreldes 2019. aastaga kahekordistunud. Tulevikku vaadates usun, et just rahvusvaheliste pakkide osakaal kasvab. Eesti on väike turg ja paraku on nii kaupade nomenklatuuri valik kui hinnatase rahvusvahelistes veebipoodides sageli soodsam.

Mis on teie pakiautomaatide tugevus võrreldes teistega? Mis on nõrkus ja vajab parandamist?

Smartposti tugevus, aga samuti ka nõrkus on pakiautomaatide sisetingimustes paiknemine. Tugevas nakkusolukorras on väliautomaadid positiivne argument neile, kes ei taha siseruumi minna. Meie pakiautomaatide tugevus seisneb aga kaubagrupist olenemata ilmastikukindluses. Sisetingimustes on saadetistele tagatud aastaringselt ühtlane temperatuur – see on oluline, kuna temperatuurimuutused ja niiskus võivad mõjutada toote kvaliteeti ning teatud tooted, nagu näiteks ravimid, kosmeetika ja elektroonika võivad liigses külmas või kuumas seistes tõsiselt kahjustuda. Kindlasti on meie tugevuseks turvalisus. Suhtume sellesse väga tõsiselt ja Smartposti teenuse kasutaja on hoolega hoitud nii ilmastikku kui turvalisust silmas pidades. Siniste pakiautomaatide juures pakume mugavat kaardimakse teostamist, samuti ei pea ennast tundma ebamugavalt pimedas või sajustes tingimustes. Lisaks ka muidugi meie iseteeninduskeskkond, kus saab pakkide saatmise ette ära vormistada ja seeläbi pakkide saatmist veelgi kiirendada. See võimalus suurendab kliendimugavust ja vähendab ka pakiautomaatide juures veedetavat aega.

Teil on plaanis võtta kasutusele uusi tehnoloogilisi lahendusi ja pakkuda klientidele iseteenindust? Mida see täpsemalt tähendab? Kas võtate kasutusele kontaktivabad pakiautomaadid?

Päris kontaktivabu pakiautomaate meil kasutuses ei ole, kuna kontaktivabadus eeldab, et ka ukse sulgemine toimub automaatselt. Eelmise aasta sügisel alustasime esimeste omalaadsete pakiautomaatide paigaldamisega üle Eesti, et muuta pakkide kättesaamise veelgi kiiremaks ja mugavamaks. Kuna automaadid on ilma tsentraalse konsoolita ehk igal kapiuksel on oma lukk koos individuaalse sõrmistikuga, saab ühest pakiautomaadist samal ajal pakki välja võtta mitu inimest korraga ilma konsooli taga järjekorras seismata.

Sõrmistikuga kappide kõrval on uuenenud ka meie iseteeninduskeskkond. Üha enam soovitakse pakke vormistada e-keskkonnas, mistõttu oleme loonud kliendisõbraliku Smartposti iseteeninduskeskkonna, kus inimesed saavad pakkide saatmise ette ära vormistada, muutes pakkide saatmise veelgi mugavaks ja kiiremaks. Vähendame seeläbi ka kontaktset pakiautomaadi teenust, kuna kliendil on vaja üksnes pakiautomaadi sõrmistikuga uks avada, saadetis välja võtta ja uks sulgeda. Uus iseteeninduskeskkond võimaldab määrata eelistatud paki kättesaamise asukoha, mis on oluline just rahvusvaheliste pakkide puhul. Inimene saab valida, millisesse pakiautomaati ta soovib saadetise suunata. Kui esimene eelistus ei peaks võimalik olema, siis määratakse järgmine valik.

Lähima kuu jooksul hakkame iseteeninduse kaudu pakkuma aktiivsete tellimuste jälgimise võimalust. Soovime pakiteekonda läbipaistvust juurde tuua, samuti muuta tagastamisprotsessi mugavamaks. Klient saab lunamakseid teha ilma pakiterminali juures olevat makseterminali kasutamata. Makse saab teostada oma seadmest juba ettetäidetud maksekorralduse alusel. Meie jaoks on oluline, et klient tunneks, et tema peale on mõeldud. Tehtavate protseduuride arv saadetava või saadava paki osas peab olema väike!

Kuidas muuta ülemistest kappidest pakkide kättesaamist lihtsamaks?

See probleem esineb aeg-ajalt, sest pakiautomaadi kõrgus on väljatöötatud keskmist kasvu arvestades. Hetkel oleme selle lahendanud nii, et kui kappide täituvus võimaldab, siis jätame ülemised kapid vabaks.

Kas Te plaanite lähima paari aasta jooksul teha investeeringud võrgu laiendamisse ja tehnoloogilistesse uuendustesse?

Lähiaastate plaan nii tehnoloogia kui võrgustiku laiendamise ja uuendamise osas on märkimisväärselt kõrgem kui eelmise 5 aasta investeerimissumma kokku.

Intervjuu ilmus väljaannetes:

Kaubandus.ee
Logistikauudised.ee


Veel uudiseid